zondag 20 december 2015

Het weer

Dat er allemaal warmterecords gebroken worden de laatste tijd is duidelijk. De afgelopen week heb ik mijn zomerjas weer van zolder gehaald want het was veel te warm op de fiets met mijn winterjas aan. Sommige mensen trekken zich niets aan van de temperatuur en dragen toch handschoenen en een lekker warme muts. Maar nodig is dat beslist niet. Mijn moeder zou zeggen: "dan helpt het niet als het echt koud is", maar dat is onzin volgens mij.
Planten en dieren weten niet dat het december is en doen gewoon wat ze geacht worden te doen als het niet koud is. Trekvogels blijven lekker hier en planten bloeien nog steeds of bloeien al.
Ik las gisteren in de krant dat er vorig jaar rond deze tijd 380 bloeiende planten waren geteld. "Maar dit jaar gaat de unieke situatie zich voordoen dat de laatbloeiers de vroegbloeiers gaan raken". Tijd om in onze tuin op onderzoek uit te gaan. Die 380 haalde ik niet, maar het was toch wel veel. Een kleine bloemlezing:





 




En verder bloeit de bergenia al, komen de nacissen op, hebben de hortensia's nog hun bloemen, en bloeien ook de lobelia's nog steeds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten