vrijdag 27 februari 2015

Rothko

Vandaag een nieuwe poging (zie vorige vericht). Dit keer zijn we vroeger en dat scheelt inderdaad. Iets voor tienen - zijn ze stiekem eerder opengegaan? - staan we binnen, er is nauwelijks een rij.
En dan Rothko. Ik neem een audiotour. In zaal 12 wordt er iets verteld over werk nr 10. Daar sta ik voor. Het verhaal klopt aardig met het schilderij. Pas als verwezen wordt naar het werk ernaast realiseer ik mij dat het in de audiotour over een andere nr 10 gaat (Rothko gaf meerdere werken hetzelfde nummer als titel en vaak ook helemaal geen titel).
Zo was het dus. Is het omdat het toch al redelijk druk is en we niet de kans krijgen om in een schilderij gezogen te worden? Of omdat we niet op 50 cm afstand mogen staan (de aanbevolen afstand volgens Rothko)? In elk geval spreekt het ons niet bijzonder aan. Vermoedelijk ligt het aan ons. Een dame zit op de vloer voor een van de nagenoeg zwarte schilderijen, nog net niet aan het huilen. We wachter er niet op.


Verrassend vind ik zijn meer figuratieve werken zoals Underground Fantasy.



Aardig is de Eline Veere-Mr Darcy tentoonstelling. Veel 19e eeuwse japons, filmpjes met Colin Firth als Mr Darcy.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten