zaterdag 16 augustus 2014

HDR

Gisteren zag ik bij iemand leuke fotobewerkingen en dat deed me denken aan mijn experimenten met HDR-foto's. Misschien wel een idee om daar weer eens mee te gaan experimenteren, je kunt er leuke effecten mee krijgen, heel extreem maar ook handig om meer licht te brengen in de donkere delen bij een foto met te veel contrast.
Ik gebruikte hiervoor een gratis versie van Photomatix, vandaar het logo op alle bewerkte foto's.
Hieronder het origineel en de bewerkte versie ernaast.













Eigenlijk moet je hiervoor meerdere foto's hebben die onderbelicht, goed belicht en overbelicht zijn (statief noodzakelijk), maar je kunt ook met 1 foto werken waar je dan een donkere en lichte bewerking van maakt.
Soms krijg je per ongeluk verrassende effecten zoals deze waar ik er een verkeerde foto (weliswaar van dezelfde serie) tussen had zitten.


Als de foto's niet precies hetzelfde zijn krijg je onderstaand effect.




Vandaag even wat gespeeld met de foto's van Rotterdam van vorige week.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten